Rynek E-learning’owy w 2019..i dalej – raport Docebo

Na różnych grupach często pojawiają się pytania o trendy, badania rynkowe i statystyki e-learningowe. Chcemy wiedzieć co się dzieje na świecie i naszym Polskim podwórku, żeby się zainspirować i ustalić priorytety naszych działań na najbliższy czas (lub potrzebujemy pokazać szefowi, że nasz projekt jest oparty na konkretnych liczbach;)

Docebo – jeden z bardziej znanych dostawców LMS, regularnie dzieli się wynikami badań i przygotowanymi przez siebie raportami. Ostatnio wypuścił publikację „E-learning trends 2019”, którą chciałbym tutaj krótko podsumować.

W ostatnim czasie rynek technologii edukacyjnych mocno przyśpieszył. Model „nie zmieniajmy, bo tak to działa od lat” zaczyna odchodzić do lamusa. Przyczyny są przynajmniej trzy.

Z jednej strony narzędzia, które wykorzystywaliśmy, się zestarzała i nie nadążają za tym do czego przyzwyczajają nas najpopularniejsze obecnie serwisy typu Facebook, Netflix, Spotify czy Amazon.  Z drugiej strony nasi pracownicy/klienci stali się bardziej wymagający, zaczynają zauważać potrzebę ciągłego rozwoju (continuous development/lifelong learning) mają dostęp do światowych zasobów i wiedzą jak może wyglądać profesjonalny e-learning. Przeciętna długość życia naszych obecnie zdobywanych umiejętności to 4-6 lat, więc rozwój jest nieunikniony (nawet Poczta Polska zamknęła ostatnio usługę telegramu;) Z trzeciej strony, nasi pracodawcy mierzą się teraz z nowymi wyzwaniami, takimi jak utrzymanie talentów, wdrażanie nowych technologii w biznesie (które wymagają nowych umiejętności), retencja pracowników. L&D – jego działania i dane, które dostarcza, grają kluczową rolę (nie wystarczy już wysyłanie raportów z ukończenia BHP:)

Kiedyś e-learning to był LMS, szkolenia z półki do przeklikania i oszczędności. Zajmowały się nim przypadkowe osoby z zespołu szkoleń albo HR, bez wymaganej wiedzy i doświadczeń. Teraz nasza działka to niezliczona ilość technologii, serwisów i narzędzi, inwestycje i spersonalizowany rozwój pracowników (no i powoli rośnie liczba ekspertów, którzy znają inne rozwiązania poza nieśmiertelnym Moodle’em:)

Nasz obszar jest super! Wielkość rynku i coroczne wzrosty są niesamowite (Bitcoin się chowa;) Najnowsze statystyki mówią, że do 2023 roku osiągnie wartość w okolicach 286 mld $$$ (z corocznym wzrostem na poziomie 5-11%). Zmienia się jednak jego specyfika. Odchodzimy powoli od „tradycyjnych” kursów i serwisów do samodzielnej nauki na rzecz nowocześniejszych, bardziej interaktywnych i mobilnych formatów.

Jakie są priorytety w obszarze Learning Technology na najbliższe 24 miesiące?

Badanie Docebo wskazują przede wszystkim na Data analytics, Social/collaborative tools i Mobile Delivery. Nie ma w tym dla mnie zbyt dużego zaskoczenia. Analiza danych jest teraz na absolutnym topie i każda firma chcą ją mieć u siebie. Wbiła się nawet przebojem do top 3 umiejętności wymaganych w HR. Z kolei mobilność i „społecznościowość” (zarówno w zakresie komunikacji jak i współtworzenia bazy materiałów szkoleniowych) to naturalne następstwo sposobu w jaki funkcjonujemy i komunikujemy się na co dzień.

Na co najbardziej narzekamy (jeżeli chodzi o wykorzystywane platformy)?

Przede wszystkim na brak możliwości integracji z różnymi systemami w naszej firmie, kiepski UX, koszty i słabe możliwości raportowe. Znowu wszystko krąży wokół analizy danych. Bez jednego spójnego środowiska, pozwalającego łączyć dane szkoleniowe z firmowymi (wyniki finansowe, awanse i ścieżki rozwoju, dane projektowe etc.) nie będziemy w stanie dokładnie analizować wpływu działań szkoleniowych na firmę (czyt. zakładamy, że to co robimy przynosi jakąkolwiek wartość). Na user experience nie będę się skupiał, bo jeżeli obsługa i wygląd naszych systemów szkoleniowych przypomina pierwsze edycje systemu Windows, to nawet jak będziemy mieli najlepszy content na świecie, nikt z niego nie będzie korzystał.

Dlaczego ostatnio coraz więcej firm decyduje się na zmianę platformy szkoleniowej?

Ponad 1/3 firm myśli o zmianie systemu w przeciągu najbliższego roku (i jeszcze więcej w przeciągu 2 lat). Przyczyn możemy szukać w odpowiedzi na poprzednie pytanie, ale dochodzi do tego też postawa dostawców. Odchodzimy od czasów, gdy firma wdrażająca e-learning była typowo technologiczna tzn. pomagała wdrożyć i skonfigurować system/narzędzie, wystawiała fakturę i się żegnała. W czasach chmurowych i modelach subskrypcyjnych ciągła współpraca klient <> dostawca jest nieunikniona. Oczekujemy od vendora, że nie tylko wdroży nam narzędzie, ale pomoże przynieść określone korzyści naszej firmie, będzie starał się rozwijać swój produkt w oparciu o nasze potrzeby i nie zostawi nas i naszych pracowników, gdy będziemy potrzebowali wsparcia. Customer/technical support jest jednym z bardziej zaniedbywanych elementów przy podpisywaniu umowy, i równocześnie jednym bardziej wpływowych jeżeli chodzi o zadowolenie naszych użytkowników.

modern lms

W co inwestujemy?

W ostatnim czasie na rynku e-learningowym pojawiło się mnóstwo nowych produktów: platformy LXP/LEP, MOOCi, serwisy streamingowe, AR/VR, xAPI/LRS, AI, aplikacje mobilne i wiele innych. Największe nadzieje są pokładane oczywiście w tym co jest teraz gorące czyli sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość, ale moim zdaniem musimy poczekać, aż te technologie przejdą swoją drogę na krzywej Gartnera i wystarczająco „dojrzeją”.

Jak zmienia się nasza rola?

Rola osoby zarządzającej/wdrażającej e-learning to już nie tylko implementacja i utrzymanie platformy i szkoleń online (e-learningowy woźny wypada z gry!). To ciągłe obserwowanie rynku, spotkania z dostawcami, testy i kosultacje, żeby wybrać najlepsze rozwiązanie wspierające biznes.

e-learning investments 2019

W raporcie Docebo znajdziecie jeszcze mnóstwo innych informacji i statystyk na temat social i mobile learning, umiejętności, które są teraz gorące i L&D musi zadbać o ich rozwój w firmie, generacji Z (tego fragmentu akurat nie polecam;), a także personalizacji procesu nauki. Polecam Wam przejrzeć całość i zapisać sobie gdzieś kopię bo nigdy nie wiadomo, kiedy będziemy potrzebowali wyników badań, albo liczby do obronienia naszego business case’u;)

Link do raport: Docebo E-Learning Trends 2019

Życzę Wam miłego dnia i samych zadowolonych odbiorców Waszych szkoleń!:)

 

3 myśli na temat “Rynek E-learning’owy w 2019..i dalej – raport Docebo

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s