Kontynuując moją walkę z „ładnymi” szkoleniami, których twórcy bardziej się koncentrują na „interaktywności” niż efektywnym przekazaniu wiedzy, chciałbym Wam dzisiaj polecić wpis na blogu TheElearningCoach, prezentujący trochę faktów dotyczących działania naszej pamięci roboczej. Jest to taki odpowiednik pamięci operacyjnej w naszym komputerze – mało pojemna i krótkotrwała, ale umożliwiająca ultraszybką wymianę informacji. To do niej trafiają wszystkie informacje zanim zostaną zapamiętane w pamięci długotrwałej, to ona jest odpowiedzialna za kojarzenie różnych faktów. Mimo jej wagi często twórcy szkoleń nie przywiązują do niej znacznej uwagi:)….a to BŁĄD!!
Oto parę ważnych i ciekawych faktów:
– pamięć robocza można przechować około 4 elementy na raz (oczywiście zależy to od osoby, a także ćwiczeń)
– informacje są w niej przechowywane przez około 20 sekund (okres ten można wydłużyć kosztem zwiększonego wysiłku poznawczego)
– w momencie „powiązania” nowych informacji z już posiadanymi, następuje ich transfer do pamięci długotrwałej
Jak widać, zbyt duża dawka informacji na raz powoduje przeładowanie naszej pamięci co skutkuje brakiem zerowym efektem edukacyjnym. Także niedostosowanie materiałów do poziomu użytkownika ujemnie wpływa na przyswajanie wiedzy. Warto o tym pamiętać nie tylko tworząc szkolenia, ale także prezentacje. Wszyscy wiemy, że powinno się unikać zbytniej ilości tekstu, że zbędne animacje niepotrzebnie rozpraszają odbiorcę, ale postarajcie się pójść krok dalej. Niech Wasze materiały wyzwalają emocje oraz skojarzenia. Pozwolą one połączyć wiedzę, którą chcecie przekazać, z już zdobytymi doświadczeniami użytkowników..nakarmcie pamięć długotrwałą Waszych odbiorców!:)
Więcej informacji dotyczących pamięci roboczej znajdziecie na TheElearningCoach. Polecam Wam także lekturę książki Efficiency in Learning, którą jakiś czas temu recenzowałem.

Podoba mi się artykuł, rzeczowy. Chociaż mam obiekcje co to tytułu. To jest KOGNITYWISTYKA nie kogniwistyka. 😉
PolubieniePolubienie
Cześć! Dziękuję za komentarz. Kognitywistyka poprawiona:)
PolubieniePolubienie