Social Learning: Polska vs Reszta Świata

Ankieta dotycząca wykorzystania Social Learning została zamknięta. Wreszcie można otworzyć kawior i szampana:) Wzięło w niej udział 51 osób. Około 40% z nich pochodziło z dużych organizacji. Tyle samo ankietowanych pracuje w mały firmach. Dziękuje wszystkim za udział. Wyniki powinny być tym bardziej interesujące, że wraz z problemami finansowymi wiele firm, które do tej pory wykorzystywało e-learning w celu zmniejszenia kosztów szkoleń, teraz przerzuciło się właśnie na nauczanie z wykorzystaniem narzędzi społecznościowych takich jak choćby blog lub social network, aby jeszcze mniej płacić:)

Czas na rezultaty – na każdym wykresie otrzymane wyniki (kolor niebieski) zestawiłem z wynikami oryginalnej ankiety przeprowadzonej przez Masie center (kolor czerwony). Wartości na wykresie to procentowe wyniki zakończonej właśnie ankiety.

Czy wykorzystujesz, któreś z poniższych technologii w Twojej organizacji?


Tak jak można było się domyślać, w zdecydowanej większości organizacji wykorzystywany jest pewnego rodzaju mechanizm służący do wymiany materiałów i multimediów. Co ciekawe, z ankiety wynika, że jest on popularniejszy od tradycyjnego uczenia współpracowników.  Mnie osobiście najbardziej cieszy popularność systemów LMSLCMS, bo świadczy to o tym, że pracodawcy traktują e-learning już nie jako proste szkolenia ale cały proces zarządzania wiedzą pracowników. Ciekawostką jest to, że takie „świeżynki” jak twittter czy m-learning także zagościły w Polskich organizacjach. Dwóch odpowiadających wskazało także inne narzędzia, które nie znalazły się na liscie: eportfolio, social bookmark, CRM i CMS.
W zestawieniu z wynikami z oryginalnej ankiety, można zauważyć nauczanie w Polsce ma bardziej scentralizowany i samodzielny charakter.

Oceń wartość nauczania społecznego w Twojej firmie

Wśród odpowiedzi na drugie pytanie przeważały takie, które świadczyły o niezbyt wysokiej jakości Social Learning w Polsce. Być może jest to spowodowane jeszcze „niedojrzałością” tego sposobu nauczania w Polsce. W każdym razie są to wyniki diametralnie różne od światowych, gdzie ponad 60% ankietowanych dostrzegło i doceniło jego wartość.

Na jakie bariery natrafia adopcja nauczania społecznego w Twojej firmie?

To pytanie wymagało opisowej odpowiedzi. Najciekawsze z nich prezentuję poniżej:

•    Bariera kulturowa, bariera wiekowa wielu pracowników
•    Brak budżetu
•    Brak czasu na przyswojenie nowych rozwiązań.
•    Brak znajomości narzędzi
•    Brak znajomości technologii informacyjno-komunikacyjnych.
•    Finansowa organizacyjna brak zrozumienia potrzeby, bądź nie przywiązywanie do tego należytej uwagi
•    Konserwatyzm środowiska
•    Ludzie nie radzą sobie z komputerem i nawet, gdy chcą sie uczyć to brakuje im podstaw wiedzy
•    Malo czasu wolnego poza projektami przeznaczonych na samokształcenie
•    Mentalność brak motywacji
•    Mentalność ludzi
•    Niechęć współpracowników strach przed nowymi technologiami
•    Nie ma barier. Gdy zespół stwierdza, że przydałoby się ‚coś tam’ – wdraża się to.
•    Nie wszyscy maja stały dostęp do komputerów ( często musza pracować na prywatnych komputerach) różnica poziomu pracowników w umiejętnościach używania niektórych narzędzi internetowych
•    Opór na zmiany/nowości mała otwartość na innych niechęć dzielenia się własnymi przemyśleniami, wiedzą
•    Osoby z niskim wykształceniem – wstydzą się podnosić kwalifikacje(!!!) szkolenia są odbierane jako coś "mało męskiego" Brak czasu Konflikty na lini dział produkcji – szkolenie
•    Początkowo i właściwie nadal – przyzwyczajenie do tego, aby tego używać, wytworzenie pewnego nawyku, szczególnie u pracowników w postaci nieformalnego dzielenia się posiadaną wiedzą.
•    Pracownicy nie mają przydzielonego czasu pracy na korzystanie z nauczania społecznego. Zawsze maja wrażenie, ze ten czas kradną z czasu pracy oraz, ze pracodawca próbuje ich zmusić do nauki w czasie wolnym od pracy.
•    Wszystkiego co nowe, trzeba się uczyć – a na to "nie ma czasu" brak chęci dzielenia się wiedzą nieumiejętność korzystania z nowych technologii
•    Wymagają sporego doświadczenia w pracy on-line, dużej samodzielności i samoorganizacji
•    Zbyt duża formalizacja w komunikacji skomplikowany proces organizacji przedsięwzięć brak zaufania do otwartych form nauczania społecznego
•    Zbyt mała świadomość pracowników organizacji i kadry managerskiej.
•    Ograniczenie budżetowe – opór przed "nowym" – długo droga akceptacji od decyzji
•    Otoczenie, szeroko rozumiane…

Podsumowując, największymi przeszkodami są brak znajomości i obawa przez używaniem nowych narzędzi informatycznych, brak czasu wynikający z braku wiedzy na temat nauczania nieformalnego wśród menedżerów oraz niechęć do współdzielenia się własną wiedzą, która w dużej mierze wynika prawdopodobnie z obawy przed staniem się nie niezbędnym i straceniem pracy.

Jak długo korzystasz z technologii społecznościowych?

Ponad 85% odpowiadających korzysta z tych technologii dłużej niż rok. Widać wyraźnie, że ten trend przyszedł do nas z pewnym opóźnieniem jednak szybko nadrobiliśmy zaległości:)

Czy w tej chwili w Twojej firmie jest prowadzony jakiś projekt dotyczący społecznego nauczania?

W prawie połowie organizacji jest w tej chwili prowadzony jakiś projekt dotyczący społecznego nauczania, co jest bardzo dobrym wynikiem.

Czy społeczne uczenie jest tylko modą w nauczaniu?


Zdecydowana większość z nas traktuje Social Learning poważnie – jako narzędzie do przekazywania wiedzy.

Jaki procent nauczania mógłby według Ciebie być przeprowadzony w formacie społecznego naucznia?


Większość ankietowanych odpowiedział, że za pomocą społecznego nauczania można przeprowadzić od 20 do 70 procent szkoleń. Pod tym względem jesteśmy odważniejsi od naszych zagranicznych kolegów.

Podsumowując, Social Learning żwawo rozwija się w naszym kraju mimo wielu przeszkód. Miejmy nadzieje, że projekty, które teraz są wdrażane poprawia statystyki zadowolonych i nauczonych osób:)

Jeszcze raz dziękuje za udział w ankiecie i pozdrawiam
Bartek

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s