Model ARCS – zmotywuj uczestników szkoleń

Motywacja uczestników szkoleń online jest kluczowa dla efektywności nauczania. Niestety utrzymanie jej na wysokim poziomie czasami jest trudniejsze niż wymyślenie nowej intrygi w Modzie na Sukces:) Na szczęście możemy korzystać z doświadczeń ekspertów w tej dziedzinie. Być może poznaliście już model ARCS Johna Keller’a. Jeżeli nie to zaraz poznacie:)
John Keller postanowił rozwiązać problem braku motywacji w nauce. Zanim zapoznasz się z jego modelem zastanów się na następującymi pytaniami:
Jak utrzymujesz motywację wśród swoich "uczniów"?
Jakie są Twoje ulubione taktyki?
Czy są lekcje, która lubisz bardziej, ponieważ wiesz, że są one interesujące dla uczących się?
Czy w Twoim portfolio są materiały, które Ty i użytkownicy uważają za nudne?

Model ARCS składa się z czterech kategorii:

– Skupienie – podstawa jest skupienie uwagi uczestnika na prezentowanym materiale. Aby to osiągnąć Keller zaleca łączenie różnych typów materiałów, które utrzymają wysoki poziom zainteresowania i pobudzanie kreatywnego myślenia poprzez stawianie wyzwań intelektualnych (pytania, zadania itp)

– Znaczenie
– kiedy potrafimy już przykuć uwagę uczestnika do prezentowanej treści musimy zadbać, aby zobaczył korzyść z nauki rzeczy, które mu prezentujemy. Należy pokazać w jaki sposób zdobyta wiedza wpłynie na jego życie, jakie problemy pozwoli mu rozwiązać, z jakimi wyzwaniami się zmierzyć? Szukasz przykładów? Przyjrzyj się dokładniej reklamom:)

– Pewność – uczestnik z zaprezentowanym mu problemem i Twoim rozwiązaniem, musi mieć pewność, że wiedza, którą mu przekazujesz jest właściwa. Aby to osiągnąć Keller proponuje dokładne opisanie procesu problem-rozwiązanie, poparte życiowymi przykładami i przekazywaniem wiary w ich sukces.
 
– Satysfakcja – przez cały czas musimy robić co się da, aby zapewnić uczestników, że jego nauka zostanie w jakiś sposób wynagrodzona (wiadomo, musi być marchewka:)

Model ARCS nie jest uniwersalny i aby pomógł nam podnieść motywację u naszych odbiorców jego wprowadzenie musi być dobrze zaplanowane. Proces wdrażania ARCS wygląda następująco:
1) Identyfikacja elementów ludzkiej motywacji
2) Analiza grupy odbiorców pod względem wymagań motywacyjnych
3) Stworzenie wzorca materiałów i procesów stymulujących motywację
4) Wybranie i wdrożenie odpowiednich technik motywacyjnych

Jeżeli Was zainteresowałem zachęcam Was do zajrzenia na stronę twórcy modelu ARCS: John Keller

A jak Wy motywujecie uczestników Waszych szkoleń?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s