2021 Workplace Learning Report Co słychać na rynku L&D?

Według Światowego Forum Ekonomicznego, do 2025 roku 85 milionów miejsc pracy zniknie, a na ich miejscu pojawi się 97 mln nowych. Wiążę się to z rosnącą i przyśpieszającą potrzebą re/upskillingu (podnoszenia kompetencji). Firmy na całym świecie inwestują potężne sumy, aby wyposażyć swoich pracowników w niezbędne w nowej rzeczywistości umiejętności. Amazon przeznaczy na ten cel 700 mln $, a PwC ogłosiło program „New World, New Skills”, który ma kosztować 3 MILIARDY $$$.

LinkedIn Learning od 5 lat monitoruje rynek L&D i udostępnia raporty, które bardzo dobrze podsumowują zachodzące na nim zmiany i trendy. Dzieli się także najlepszymi praktykami, sprawdzonymi przez największe firmy na świecie. Tegoroczne edycja jest szczególnie ciekawa dla osób zajmujących się edukacją online. Opisuje transformację obszaru szkoleń, która zadziała się w zeszłym roku i długofalowe zmiany, które zapoczątkowała.

Jakie są najważniejsze wnioski w tym roku?

  • z powodu izolacji i pracy z domu, 31% pracowników czuję mniejszą więź ze swoimi liderami, 37% z członkami zespołu, 40% z przyjaciółmi
  • Na szczycie priorytetów zespołów szkoleń jest niespodziewanie….re/upskilling, przed szkoleniami „lidershipowymi”/menedżerskimi i wirtualnym onboardingiem.
  • Rola i ranga L&D w organizacjach uległa zmianie – 2/3 zespołów odpowiedzialnych za rozwój pracowników uczestniczy w spotkaniach zarządu i działaniach mających na celu transformację firmy. (Wreszcie nas zauważyli i nie jesteśmy traktowani wyłącznie jako koszt;) Co więcej, szefowie i zarządzający firmami w większości przypadków zostali ambasadorami rozwoju.
  • Budżety szkoleniowe po zeszłorocznych wahaniach z powrotem rosną (33% firm zwiększa wydatki na rozwój, 19% spodziewa się spadków). Zdecydowana większość firm (79%) zwiększa nakłady na e-learning, kosztem szkoleń stacjonarnych (spadek inwestycji w tym obszarze deklaruje 73% firm vs 38% w zeszłym roku).
  • Możliwość rozwoju, zdobywania nowych kompetencji, zmiany obszaru i stanowiska w ramach organizacji, staje się dla pracowników (a co za tym idzie dla pracodawców) ważniejsze niż w czasach przedcovidowych i decyduje o nawet dwukrotnie dłuższym pozostaniu w danej firmie.
  • Niestety nadal nierozwiązany pozostaje problem mierzenia efektywności działań rozwojowych. Zespoły szkoleniowe nadal w większości bazują na feedbacku poszkoleniowym, ankietach satysfakcji, ilości przeszkolonych osób i innych mało wartościowych wskaźnikach. Co gorsza ilość firm korzystających z tych „wskaźników” rośnie.
  • Najważniejsze kompetencje na rynku to: Zdolność do adaptacji i zmiany, umiejętności technologiczne, komunikacja w rozproszonych zespołach i inteligencja emocjonalna. Dotychczasowy, niekwestionowany lider – „kreatywność” grzeje ławę na końcu listy.
  • Jakie programy rozwojowe zespoły szkoleń szykują w menu na 2021? Prowadzenie przez zmianę, diversity and inclusion, transformacja cyfrowa
  • Wszyscy uczymy się więcej, ale Generacja Z rozbiła bank. Osoby urodzone 1997-2012 spędziły w 2020 r. o 50% więcej czasu na nauce niż rok wcześniej (a ich liczba wzrosła 2,5 krotnie). Wybierają tematy, które pomagają im lepiej wypełniać obecną rolę w pracy (83%) i interesują ich osobiście (73%).
  • Tak jak w poprzednich latach kluczowym elementem w strategii rozwoju pracowników są ich menedżerowie. Co drugi pracownik zadeklarował, że ich przełożony motywuje ich do zdobywania nowych kompetencji i wspiera w realizowaniu celów zawodowych.
  • Drugim kluczowym elementem jest analityka działań szkoleniowych, która pozwala zidentyfikować obszary do rozwoju (niestety nie pokazuje czy szkolenia cokolwiek dały;)
  • Elementem budującym największe zaangażowanie rozwojowe wśród pracowników okazały się aktywności społecznościowe – nauka i dyskusje w grupach, Q&A. Uczestnicy oprócz korzyści edukacyjnych, jako benefit social learningu wskazali też wzrost poczucia przynależności.

Zachęcam Was do przeczytania pełnego raportu: 2021 Workplace Learning Report

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s