Najpopularniejszym wątkiem na wszystkich Polskich grupach i forach poświęconych zdalnej edukacji jest…..a właściwie są narzędzia. W końcu e-learning każdy robić może! Umiejętność projektowania, wdrażania, czy ewaluacji nie są tak istotne, jak obsługa programu, który pozwoli stworzyć piękne slajdy do przeklikania na błyszczących LMSach:) Bajka!
Szkoda, że w większości przypadków kończy się to brakiem jakichkolwiek korzyści dla uczestników i organizacji (poza czasem pracowników straconym na przeklikanie kolejnego trendy mikrolearningu).
Postanowiłem jednak zaryzykować i zaprezentować Wam dzisiaj fajne oprogramowanie. Nie sprawi ono, że wszyscy rzucą się na Waszego elemesa, a słupki uczestnictwa poszybują w górę do gabinetu prezesa, ale pozwolą zwiększyć zaangażowanie uczestników podczas szkoleń i spotkań stacjonarnych.
Stacjonarnych?
Skoro przy e-learningu wszyscy powtarzają, jak ważna jest interaktywność to dlaczego w realu polegamy tylko na trenerze i jego kreatywności (charyzma według ostatnich badań nie istnieje:)
Na rynku jakiś czas temu pojawiły się nowe serwisy, które można znaleźć guglując „formative assesment tools” albo „classroom engagement tools”. Najpopularniejsze tego typu rozwiązania to Kahoot, Socrative, Poll Everywhere czy Slido (w słowniku pojawiło się nawet nowe słowo – „kahootować”:)
W najprostszej formie działają tak:
W serwisie online tworzymy nasze wydarzenie – budujemy grupy uczestników, projektujemy komunikację i interakcje, załączamy materiały informacyjne i szkoleniowe.
W dniu szkolenia/spotkania uczestnicy za pomocą swoich smartphone’ów logują się do serwisu, gdzie mogą brać udział w grach, odpowiadać na pytania testowe, zadawać pytania i komentować prezentację na żywo, komunikować się z innymi uczestnikami, ściągać dodatkowe materiały, networkingować…i jeszcze więcej (albo mniej w zależności od narzędzia:)
Część serwisów jest bardziej stargetowana na zabawę (np. Kahoot), a inne mocno facilitują duże wydarzenia/konferencje (typu SpotMe). Dla każdego coś miłego!
Najpopularniejsze funkcjonalności tego typu serwisów to:
- tworzenie testów i ankiet – różnego rodzaju typy pytań zamkniętych, ustawianie limitu czasowego, wag, kategorii itp.,
- zadawanie pytań do prezentacji – trener o czymś opowiada, a uczestnicy w tle zadają pytania online,
- dyskusja online – oprócz zadawania pytań, można też równolegle prowadzić dyskusje, które na końcu zamienią się w piękną mapę myśli z najpopularniejszymi tematami,
- udostępnianie materiałów – przed/po szkoleniu, wszystko w jednym miejscu,
- networking – śledzenie prezentacji na konferencji, wyszukiwanie uczestników, przesyłanie wizytówek
Bardzo fajny przykład rozwiązania konferencyjnego (SpotMe)
Oczywiście nie mogło też zabraknąć mechanizmów grywalizacyjnych (bo bez nich przecież nikt nic już nie robi, a wszystkie badania pokazują ponad 90% wzrost zaangażowania, wśród ich użytkowników;) Mamy więc możliwość lajkowania/oceniania wypowiedzi innych, leaderboardy i fajerwerki.
Jak ich używać?
Największe korzyści widzę przy większych grupach, gdzie prowadzący nie jest w stanie poprowadzić szkolenia w tradycyjny sposób, w odpowiednio angażującej formie.
Blendujemy! Tylko tym razem nie wpychamy na siłę szkolenia e-learningowego przed/po szkoleniu stacjonarnym. Dzięki tym narzędziom możemy wpleść elementy interaktywne, dostępne do nie dawna wyłącznie na Waszym LMSie, wprost do warsztatu. Chcecie na początku zbadać poziom wiedzy uczestników? Odpalacie test. Chcecie zebrać pytania na temat prezentacji? Nie czekacie do jej końca. Chcecie rozpocząć dyskusję, pomóc zapoznać się ludziom w grupie? Macie do tego odpowiednie mechanizmy. Wszystkie materiały są w jednym miejscu, a wyniki prezentowane od razu u wszystkich uczestników.
Z moich doświadczeń wyniki, że nawet przy interesujących wykładach, brak elementów interaktywnych powoduje po pewnym czasie znużenie i odruchowe zerkanie na fejsa. Jeżeli mamy małą grupę to możemy szybko zareagować i zrobić jakieś ćwiczenie. Gorzej jeżeli mamy przed sobą aulę pełną ludzi (Chociaż nie takie rzeczy robią w Chińskich fabrykach:)
Tutaj znajdziecie prezentację kilku wybranych serwisów:
http://blogs.hebronacademy.org/technology/2016/03/03/socrative-kahoot-poll-everywhere-todays-meet/
A jak wpadniecie w euforię, że już, tu, teraz chcecie zacząć ich używać…ale nie wiecie, który jest najbardziej zbieżny z Waszymi potrzebami to tutaj znajdziecie fajną porównywarkę: https://www.polleverywhere.com/vs