Dzisiaj szybki, ale ważny wpis zainspirowany naszym ostatnim projektem dotyczącym prostego języka i wystąpieniem jednego z naszych SME.
Prosty język?
Nie chodzi o schorzenie laryngologincze czy techniki seksualne ale sposób w jaki się komunikujemy;) Rozumiecie wszystkie dokumenty urzędowe, które do Was przychodzą? To rozumiecie o co mi chodzi:)
Dlaczego musimy upraszczać komunikację?
W e-learningu często informacje są przekazywane za pomocą tekstu na ekranie lub czytane przez lektora. Dlatego powinniśmy przykładać bardzo dużą uwagę nie tylko do tego co przekazujemy, ale także do tego w jaki sposób to robimy. Jeżeli używany przez nas język jest skomplikowany, obciążenie poznawcze odbiorców jest tak duże, że nie ma miejsca na „zapisanie” w mózgu nowych informacji.
Najczęstsze przykłady w e-learningu
– Wszelkiego rodzaju polecenia w stylu: „Aby zapoznać się z informacjami na temat X kliknij w ikonę na dole ekranu i …zrób coś tam”
– Duże bloki tekstu na ekranie bez wyraźnego rozbicia i podkreślenia informacji kluczowych
– Używanie długich zdań, strony biernej i form bezosobowych
Na co zwrócić uwagę w scenariuszu?
Scenariusze są często pisane przez profesjonalistów z odpowiednim wykształceniem humanistycznym, ale Wy odpowiadacie, za jakość i efektywność finalnego szkolenia. Starajcie się w swojej pracy zwrócić uwagę na poniższe punkty
– Dzielimy dłuższy tekst na akapity.
– Używamy krókich słów do 4 sylab.
– Piszemy krótką rytmiczną frazą ala tabloid – długość zdania od 15 do 25 wyrazów.
– Stawiajmy czasownik blisko początku zdania.
– Unikajmy spowalniaczy typu – strona bierna, formy bezosobowe.
– Piszmy do konkretnej osoby.
Więcej informacji znajdziecie na: panstwo-uslugowe-hamlet-czy-cezar-jak-pisac-do-obywatela