Grywalizacja od początku!

Słowa Gamification i Grywalizacja pojawiają się ostatnio wokół nas częściej niż nowe Biedronki. Konferencje, webinary, infografiki, statystyki i opisy najnowszych implementacji..niedługo zaczną wyskakiwać z lodówki!

Byłem w zeszłym roku na Digital Learning Congress (trzeba się czasami poprzechadzać na salonach:), gdzie na paru seminariach, poruszano tą tematykę. Wyraźnie widać, że rynek odbiorców i dostawców (jest już kilka wyspecjalizowanych firm w tym segmencie) jest mocno posegmentowany. Niektórzy prezentują pierwsze statystyki i wrażenia powdrożeniowe (szampany strzelają:), inny na szybko dodają punktacje do swoich serwisów, żeby nadążyć za trendami, a zdecydowana większość czeka i obserwuje:)

Na początek obalmy mity! Grywalizacja nie jest tania, prosta i nie przyjmie się wszędzie. Dodanie punktów i rankingów na stronie to nie to o co kaman w tym biznesie. Potrzebna jest przemyślana strategia, wszczepienia filozofii i wstawienia elementów znanych z gier w codzienność naszych pracowników, tak aby wykształcić w nich nowe, pożądane nawyki (bardzo modne słowo ostatnio:) Zbieranie bez sensu punktów, ani nie zachęci ludzi do częstszego zaglądania na nasze strony ani do zmiany zachowań.

Popatrzcie jak ewoluuje serwis LinkedIn – jak zachęcają ludzi do wstawiania nowych wpisów, komentowania i uzupełniania profili. Stawiają przed nami wyzwania, które nie wiadomo dlaczego chcemy podejmować:) I o to właśnie chodzi!

W mojej firmie stoimy na początku drogi – usłyszeliśmy już o grywalizacji, zainteresowaliśmy się tematem (bo lubimy być cool..tak się przynajmniej kiedyś mówiło:) i zaczęliśmy badać nasz rynek. Nawet odbyliśmy już pierwsze spotkania z dostawcami!:) I co teraz? Czas na dokładne zbadanie naszej organizacji. Każda jest inna i rozwiązania sprawdzające się w jednej np. informatycznej (gdzie każdy wie co to jest World of Warcraft:) niekoniecznie odniosą sukces w ubezpieczeniowej (gdzie każdy zna odpowiedź na pytanie OFE czy ZUS:)

Spójrzcie na infografikę poniżej. Pokazuje ona podstawowe kroki, które trzeba podjąć na początku grywalizacyjnej przygody.

Przede wszystkim musimy jasno określić cel i zakres naszego projektu (bo uwierzcie mi, że to będzie spore przedsięwzięcie).  Chcemy zwiększyć zaangażowanie i aktywność naszych pracowników w jakiejś dziedzinie, a może zwiększyć ich lojalność i zmniejszyć rotację?

Czy będziemy chcieli wykorzystywać istniejące w firmie kanały komunikacji i narzędzia czy raczej będziemy starali się wypromować nowe?

Gdy już wiemy co i gdzie chcemy zaimplementować, czas lepiej przyjrzeć się naszym pracownikom (w gruncie rzeczy to raczej ważne, żeby wiedzieć z kim mamy do czynienia:). Na rynku zawsze było wiele różnych gatunków gier – strategiczne, logiczne, przygodowe etc. Każda z nich znajdywała inną grupę odbiorców, bo każdy z nas ma swoje własne wewnętrzne motywacje. Jedni lubią rywalizacje, innych z kolei bardziej kręci odkrywanie nowych rzeczy samotnie lub w grupach.

Nie zapominajmy też, że na świecie są kobiety i mężczyźni (nawet w IT!:) i każda z tych grup ma trochę inne upodobania. Jednych bardziej kręcą Simsy innych Battlefield (sami sobie dopasujcie;)

Kiedy posiadamy już odpowiednią wiedzę na temat celu naszego projektu i jego odbiorcach, możemy przejść do „mięcha” czyli tworzenia naszej historii. O tak! Ludzie uwielbiają historie. Nawet na najnudniejszym wykładzie, gdy prowadzącemu przypomina się ciekawa historia, to wszyscy podnoszą głowy znad rysunków:) Historia tworzy tło dla naszych działań, tłumaczy zasady i cele. Dopiero gdy ją mamy możemy myśleć o naszych ulubionych….

Punktach, rankingach, odznakach etc.. Warto pamiętać w tym miejscu o dwóch rzeczach. Po pierwsze, to tak naprawdę są tylko elementy naszej gry, a nie jej serce jak można często zaobserwować. Po drugie ich lista jest tak jak widzicie poniżej pokaźna – nie ograniczajmy się do tych najbardziej oklepanych.

Podsumowując – zanim wstawimy system punktów i rankingów do naszego portalu wiedzy zastanówmy się co chcemy osiągnąć i kim są nasi gracze. Dopiero potem możemy zacząć myśleć o konkretnych narzędziach.

Ciąg dalszy nastąpi!:)

Źródło: http://www.learndash.com/gamification-roadmap-infographic

Gamification Roadmap

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s