XY Learning Team – wykorzystanie e-learningu w Polskich korporacjach

W ostatnim okresie wzrósł apetyt na wiedzę dot. naszego rynku e-learningowego. W okół wiele się dzieje – kolejne firmy wdrażają platformy, a wśród dostawców panuje coraz większy tłok. „Oliwy do ognia dolewa” jeszcze Unia Europejska, która swoim dofinansowaniem aktywizuje różne osoby i podmioty bez odpowiedniej wiedzy i zaplecza.

Kiedy ktoś mnie pyta o zdanie na temat naszego e-podwórka to jestem w stanie odpowiedzieć jedynie na dużym poziomie ogólności – wiem mniej więcej jakie systemy wdrażane są w różnych firmach i jakie szkolenia u kogo są projektowane, ale poza firmami, w których pracuję/pracowałem nie wiem jakie są inne wewnętrzne inicjatywy i plany oraz odbiór e-learningu.

Jak rozwija się e-learning w Polsce? Co go ogranicza i jakie są jego perspektywy rozwoju?

Nie jestem chyba jedyną osobą, która jest zainteresowana powyższą wiedzą bo ostatnio pojawiło się parę inicjatyw mających na celu zbadanie tych zagadnień. Ostatnio pisałem o badaniu trendów szkoleniowych w przedsiębiorstwach, prowadzonym przez Fundację Obserwatorium Zarządzania. Dzisiaj chciałbym Was zachęcić do zapoznania się z wynikami innego badania przeprowadzonego przez e-learningowych pasjonatówz XY Learning Team.

W zeszłym roku zadzwonił do mnie Marek Hyla z propozycja wzięcia udziału w bardzo ciekawej nowej inicjatywie mającej na celu rozpropagowanie e-learningu w Polsce. Parę tygodni później na trójstronnym spotkaniu pomiędzy mną, Markiem i dyktafonem powstało nagranie – jedno z 20, które zostały przeprowadzone z osobami odpowiedzialnymi za rozwój pracowników w Polskich przedsiębiorstwach. Stały się one podstawą do powstania raportu na temat e-learningu w naszym pięknym kraju.

Nie chcę się skupiać na wynikach i wnioskach bo jest ich na prawdę dużo, ale na samym zakresie raportu.

20 respondentów opowiada o swoich doświadczeniach związanych z e-nauczaniem. Opisują bolączki i problemy, z którymi muszą codziennie się mierzyć, a także swoje oczekiwania. Jak się okazuję w wielu przypadkach rynek dostawców e-learningowych nie jest przygotowany, a często nawet nie zna potrzeb swoich klientów.
Interesujący jest fragment raportu pokazujący najpopularniejsze tematy e-learningowe (duża zbieżność pomiędzy przedsiębiorstwami) oraz metody mierzenia efektywności szkoleń (tutaj niestety zbyt wiele się nie dzieje).

Dla mnie szczególnie interesująca jest część pokazująca opinie na temat szkoleń e-learningowych w przedsiębiorstwach – zalety i wady, jakie korzyści dostrzegają firmy z wdrożenia e-learningu i jak jest on postrzegany przez pracowników (niestety w oparciu o zdanie menedżerów – sformułowania „raczej są zadowoleni” mnie nie do końca przekonują:)

Praktykom na pewno spodoba się część prezentująca najpopularniejsze narzędzia takie jak blog, forum, społeczność praktyków, wiki i komentarze dotyczące ich wykorzystania.

Zaskoczyć Was mogą informacje dot. barier w rozwoju e-learningu w Polsce. Autorzy oprócz pokazania realnych problemów, zmierzyli się także z panującymi stereotypami (Nie! Szkolenia e-learningowe to nie są nudne slajdy do przeklikania, dostępne jedynie dla firm z olbrzymim zapleczem IT:)

Na końcu poruszona jest temat szans na rozwój i przyszłości e-learningu w Polsce (jak się okazuje, bardzo dużo zależy od komunikacji i propagowanie e-szkoleń w przedsiębiorstwie). Oczywiście zgodnie z Hollywoodzkimi trendami wszystko kończy się happy endem:)

Jeżeli chodzi o samą formę raportu to mi bardzo ona odpowiada – opis wyników przerywany jest cytatami z przeprowadzonych wywiadów i uzupełniony komentarzami twórców z prawej strony. Od czasu do czasu pojawiają się też ciekawostki, ale jest ich bardzo mało (Wiedzieliście, że z 1$ przeznaczanego na szkolenie tradycyjne, ok 40 centów to koszty dojazdu i noclegu?)

Do pełnio szczęścia według mnie brakuje tylko paru elementów, wynikających prawdopodobnie z wybranej formy zbierania informacji do raportu.

Przede wszystkich przydałyby się jakieś liczby, statystyki, które pozwoliłyby w przyszłości porównać kolejne badania. Dobrze byłoby też pokazać jakieś przykłady niecodziennych/wyróżniających się wdrożeń na naszym rynku. I na koniec chętnie poznałbym osoby, które uczestniczyły w badaniu – jakie to osoby, z jakim doświadczeniem szkoleniowym i e-learningowym, ile lat pracują na naszym rynku i w jakiej branży (czy tak jak na zachodzie u nas też rynek jest „ciągnięty” przez firmy farmaceutyczne i finansowe?). Te informacje z pewnością dodałyby jeszcze więcej „mocy” prezentowanym danym.

 
Podsumowując:

– od strony odbiorców – bardzo dobry opis naszego rynku e-learningowego, zaprezentowany w przejrzysty sposób

– od strony respondenta – świetna zabawa, szczególnie prze próbie przypomnienia sobie które zdania się wypowiedziało i którym R w tekście się jest (chyba swoje znalazłem:)

Wskazówka dla twórców – raport jest bardzo obszerny, dlatego myślę, że dobrym pomysłem było by jego rozbicie w formie jakichś krótkich wpisów na blogu.

Link do raportu: http://www.xylearningperspectives.pl/