14% dla e-learningu

Pracując na co dzień z zespołem szkoleń mam niebywałą okazję przyglądać się działaniom dydaktycznym w korporacji (no i proporcje kobiet do mężczyzn są idealne;)

Codziennie organizowane są szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, warsztaty, wprowadzane są nowe programy rozwojowe i szkolenia e-learningowe. Wszystkie te działania mają jeden cel – przekazać pracownikom wiedzę, która zwiększy ich efektywność w pracy lub pozwoli łatwiej i przyjemniej realizować codzienne zadania (dyrekcja raczej chętniej wspiera pierwszą opcję:)

Posiadają one także dwie rzeczy wspólne (przynajmniej) – sporo kosztują i są planowane i organizowanie odgórnie tzn. to osoby odpowiedzialne za szkolenia decydują w porozumieniu z dyrekcją lub menedżerem jakie działania szkoleniowe i kiedy zostaną przeprowadzone.

Jak jednak pokazują kolejne badania, pracownicy rzadko oceniają takie wsparcie szkoleniowe jako skuteczne. Jak ich w takim razie zadowolić?:)

Dzisiaj chciałbym Wam zaprezentować wyniki małej ankiety przeprowadzonej przez Jane Hart – popularyzatorkę nauczania społecznościowego i autorkę bardzo popularnego bloga na ten temat.

Zadała ona respondentom pytanie: Jak ważne (użyteczne, wartościowe) są dla Ciebie następujące metody szkoleniowe? Do wyboru były: szkolenie wewnętrzne, nauka we własnym zakresie bądź kursy zewnętrzne, dokumenty i job aids, praca w zespole, rozmowy i spotkania z ludźmi (brzmi mało szkoleniowo prawda?), sieci społecznościowe, zewnętrzne blogi i źródła informacji, wyszukiwanie materiałów z Google.

Respondenci przy każdej z metod musieli określić na skali czterostopniowej ich ważność – od nieważna do istotna.

Co według Was wybrali? A co Wy byście wybrali?

Nie wiem czy Was zaskoczę, ale jako najmniej pomocne zostały wskazane te metody, które w większości firm są najpopularniejsze czyli szkolenia wewnętrzne (w tym e-learning) i wszelkiego rodzaju materiał pomocnicze i dokumenty.

A co okazało się najbardziej wartościowe?

Praca grupowa i wyszukiwanie materiałów w sieci oraz różnego rodzaju samodzielne działania mające na celu wzrost wiedzy.

Czy wyniki są zaskakujące?

Wyobraźcie sobie sytuację, że nie wiecie jak wykonać jakieś zadanie w Excelu. Co robicie w takim przypadku? Odpowiem za Was:) Najpierw pytacie znajomego, jeżeli to nie pomoże wrzucacie temat do Google’a lub umieszczacie na jakimś forum i dopiero na końcu – w ostateczności zaglądacie na stronę Microsoftu i szukacie potrzebnych informacji w ich materiałach.

Ten mechanizm można wykorzystać. Nie musimy projektować na każdy temat szkoleń e-learningowych lub organizować warsztatów. Warto dać ludziom narzędzie, które pozwoli im swobodnie komunikować się i wyszukiwać samodzielnie informacje. Producenci systemów e-learningowych nadrabiają zaległości i wdrażają w swoich systemach funkcjonalności społecznościowe (np. Saba PeopleCloud)

Powiecie, ze łatwiej powiedzieć/napisać niż zrobić, bo większość wewnątrzkorporacyjnych grup dyskusyjnych świeci pustkami. Przyczyna często jest taka, że projekt mający na celu wdrożenia takiego systemu kończy się momencie jego…startu. Niestety bez odpowiednich działań promocyjnych, informacyjnych i przede wszystkim zaangażowania nawet Nasa i jej kosmiczna technologia nie pomoże:) Ale to już temat na kolejny wpis:)

Link do wyników badania: only-14-think-that-company-training-is-an-essential-way-for-them-to-learn-in-the-workplace

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s