Recenzja – Implementing the Four Levels

Dzisiaj chciałbym się z Wami podzielić moja opinią, na temat kolejnej książki, która trafiła na moją Kindle’ową półkę: Implementing the Four Levels: A Practical Guide for Effective Evaluation of Training Programs. Autorem jest nie kto inny jak słynny Donald L. Kirkpatrick i jego syn James (też słynny, głównie za sprawą taty;)

Rodzina Kirpatrick’ów już od kilkudziesięciu lat promuje swój model ewaluacji szkoleń i całych programów szkoleniowych. Opiera się on na czterech nierozłącznych i wzajemnie uzupełniających się krokach.

W pierwszym sprawdzamy czy osoby szkolone były zaangażowane i uważają szkolenie za istotne w kontekście wykonywanych przez siebie zadań, w drugim badamy wzrost wiedzy i umiejętności po szkoleniu, który przy odpowiednim wsparciu prowadzi do znaczących zmian w zachowaniu (badanych w kroku 3), które docelowo wpływają na cel który postanowiliśmy sobie przez wdrożeniem szkolenia/programu (to sprawdzamy w kroku 4:)

Model ten ma dwa podstawowe cele: po pierwsze zbliżyć szkolenia do biznesu i strategii firmy, po drugie pokazać biznesowi prawdziwą wartość i moc szkoleń (tak jak lubi: na konkretnych liczbach w excelu).

Niestety, w wielu korporacjach szkolenia są nadal traktowane jako obciążenie finansowe, które nie przenosi się bezpośrednio na wyniki firmy. Klan Kirkpatrików skutecznie walczy z tymi herezjami:)

W książce znajdziemy kilkanaście ciekawych historii z ich bardzo bogatego życia konsultanckiego, pokazujących w jaki sposób zmieniali nastawienie do szkoleń i ich ewaluacji w różnych organizacjach. Nie jest to jednak opowieść biograficzna (chociaż Don Donald jest już żywą legendą szkoleniową i ma siwe włosy co predysponuje go do takiej publikacji:)

Książka ta jest bardzo praktycznym podręcznikiem, opisującym w jaki sposób zabrać się za ocenę efektywności szkolenia, na co należy zwrócić uwagę, jakie stosować metody na poszczególnych etapach i..od którego zacząć (podpowiem, że nie od pierwszego;)

Oprócz szczegółowego opisu każdego z kroków, w książce znajduje się wiele przykładowych ankiet wykorzystywanych przez autorów, a także stosowanych w dużych firmach, które możemy użyć przy ewaluacji naszego programu, oraz raporty, za pomocą których możemy zaprezentować wyniki kolejnym osobom w korporacyjnej drabince (lub drabinie jeżeli pracujemy w megafirmie:)

Całość jest napisana na prawdę przystępny sposób i zawiera jedyne przydatne informacje (żadnego zbędnego lania wody, ani historii w stylu „jaki jestem boski”:).

Każdy z nas chciałby wdrażać szkolenia/programy, które przynoszą wyraźne korzyści uczestnikom i organizacji. Niestety nawet najlepsze materiały mogą nam nie zapewnić sukcesu, gdy nie są odpowiednio dobrane do celu, który chcemy osiągnąć i nie są dobrze akceptowane przez odbiorców. Dlatego tak ważne przed każdym wdrożeniem jest jasne ustalenie oczekiwanych efektów szkolenia, zmian zachowań pracowników, które do nich doprowadzą i wiedzy, które je wywoła.

W planowaniu tego całego procesu pomoże Wam ta książka. Z Kirkpatrickiem nie ma lipy!:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s