Wzorzec prezentacji dla opornych

Znajdźcie trzy różnice pomiędzy tym filmem, a ostatnią prezentacją, w której braliście udział:) Jest wesoło dopóki nie jest to nic ważnego. Gorzej jeżeli chcecie sprzedać jakiś produktusługę potencjalnemu klientowi.

Z tego co obserwuję to sytuacja na rynku się delikatnie poprawia, ale głównie od strony technicznej – slajdy nie są już tak zasypywane tekstem i animowanymi clipartami jak kiedyś, szablony są bardziej przejrzyste i mało kto już decyduje się na ciemnoniebieską czcionkę na czarnym tle:) Niestety jeżeli chodzi o organizację materiałów to takiego postępu nie widzę.

Aby nasza prezentacja odniosła oczekiwany skutek musimy pamiętać o odpowiedniej „architekturze”. Poniżej wypunktowałem kilka kroków przydatnych przy spotkaniu biznesowym. Zainspirował mnie wpis na blogu Alltop. Na nim znajdziecie dokładny opis wraz z przykładami.

1) Tak jak podczas tradycyjnego spotkania, rozpocznijmy od powitania. Powiedzmy parę słów o sobie, czym się zajmujemy, gdzie pracujemy, jakie są nasze osiągnięcia i doświadczenia. Nie zapomnijmy także danych kontaktowych do nas. Zdjęcia z ostatniego urlopu w Egipcie można sobie darować:)

2) Następnie masz ok 30 sekund (tzw. test windy:) na, krótkie opowiedzenie o temacie, który przedstawiasz. Cytaty z literatury są zbędne:)

3) Trzecie krok jest kluczowy. To właśnie w tym miejscu definiujesz problem, który dotyczy odbiorcy, lub możliwości jakie przed nim stoją i najważniejsze JAK TY LUB TWOJA FIRMA MOŻE POMÓC:)

4) Kiedy Twoi odbiorcy już wiedzą z kim mają do czynienia, jaki mają problem i jak możesz im pomóc, czas na wytłumaczenie dlaczego właśnie Twoje rozwiązanie, a nie to słabe konkurencyjne powinno być wzięte pod uwagę. Warto się pochwalić, zespołem (o ile jest kim:) i dotychczasowymi sukcesami. Musisz być w oczach odbiorców wiarygodnym partnerem.

5) Nie warto czekać do samego końca na prezentację demo jeżeli chcemy pokazać jakieś narzędzie. Odbiorcom łatwiej będzie się skupić na prezentacji, kiedy będą wiedzieli o czym mówisz.

6) W kolejnych krokach, w zależności od tego ci i komu prezentujesz, ścieżki będą trochę inne. Należy jednak przedstawić nasze propozycje wdrożenia i finansowania przedsięwzięcia, konkurencję (pokazuje to, że: po pierwsze dany rynek istnieje, a po drugie i trzecie wykonałeś jego analizę i jesteś szczery) oraz nasz model biznesowy.

Na końcu czekacie, aż odbiorcy dojdą do siebie i podpiszą z Wami kontrakt;) Tyle jeżeli chodzi o stronę organizacyjną. Jeżeli interesują Was best practise odnośnie samego wyglądu prezentacji, to polecam Wam trzy książki wydane na naszym rynku stosunkowo niedawno przez Heliona – Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji oraz Zen Prezentacji (dwie części)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s