Dwie recenzje „podręczników e-learningowych”

Ponad połowa Polaków w ogóle nie czyta książek. Niestety chyba się zaliczam do tej grupy bo jak ostatnio stwierdziła moja dziewczyna „te Twoje podręczniki e-learningowe to nie są książki”:)  Coś w tym chyba jest bo czasami łatwiej mi w głowie znaleźć jakieś słowo po angielsku niż po polsku:)

Dzisiaj chciałbym Wam polecić dwa takie podręczniki:)

Pierwszy z nich to „Building Expertise: Cognitive Methods for Training and Performance Improvement” napisany przez Ruth C. Clark – autorkę takich hitów jak „Efficiency in Learning: Evidence-Based Guidelines to Manage Cognitive Load”.

Ta publikacja porusza temat kogniwistyki i efektywności szkoleń e-learningowych. Mówiąc prościej – jest to książka opisująca jak należy zaprojektować e-szkolenia, aby transfer wiedzy był jak największy, obciążenie mózgu odbiorcy było efektywnie rozłożone, a sam odbiorca zmotywowany do nauki i zaangażowany. Utopia?:) Niekoniecznie. Wszystkie teorie zaprezentowane w tej książce, poparte są wynikami badań i projektów prowadzonych na całym świecie.

Na wstępie przedstawiony jest sposób działania naszego mózgu podczas nauki. W kolejnych rozdziałach poznajemy proces nauki i metody, które pozwalają go usprawnić. Całość jest przedstawiona w sposób bardzo przystępny. Przykładowo autorka porusza temat wirtualnych postaci pojawiających się w szkoleniu tzw. learning agents (agentów nauczania). Mimo, że wstawianie czegokolwiek niezwiązanego z głównym tematem szkolenia zajmuje cenne miejsce w naszej pamięci krótkotrwałej, to pod pewnymi warunkami taka inwestycja w agenta, potrafi zwiększyć transfer wiedzy od 20 do 50%.

Książka zawiera wiele przykładów i ilustracji. Nie jest to jednak instrukcja tworzenia e-szkoleń. Znajdziecie w niej informacje kiedy i dlaczego należy zastosować jakąś metodę, ale nie jak zaprojektować dany moduł szkoleniowy (te informacje znajdziecie we wspomnianym już przeze mnie „Efficiency in Learning” lub „E-learning by Design”). Jest to świetna publikacja dla konsultantów i projektantów szkoleń, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat Instructional Design.

 

Drugi polecany przeze mnie „podręcznik” to „Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us” autorstwa Daniela H. Pink.

Uwaga! Jeżeli nie jesteście zadowoleni ze swoich zarobków nie pokazujcie tej książki przełożonym!:)

Jest to dosyć krótka publikacja (bestseller New York Times) poruszająca temat motywowania pracowników. Autor walczy z systemem nazwanym przez siebie Motivation 2.0. Polega on w skrócie na tym, że osoby w zamian za swoja pracę i odnoszone w niej sukcesy otrzymują nagrody w postaci bonusów pieniężnych. Taka sytuacja potarza się praktycznie w każdej firmie. Dobrze pracujesz? Dostajesz extra kasę!

Jak się jednak okazuje, takie motywowanie pracowników nie tylko nie jest skuteczne, ale wręcz potrafi zmniejszyć ich zaangażowanie i skuteczność. Autor prezentuje alternatywne metody motywacji – takie jak przekazanie podwładnym części odpowiedzialności za zadanie, które wykonują lub danie im większej swobody w pracy, tak aby sami mogli zaplanować swoje działania.

Nagrody (lub kary – nie zapominajmy, że oprócz marchewki można też zaliczyć kija:) nie zawsze są złe, ale trzeba wiedzieć w jakich sytuacjach ich użyć, aby nie osiągnąć rezultatu przeciwnego do oczekiwanego. W tej książce znajdziecie wskazówki kiedy i jaką metodę wykorzystać.

Podsumowując – bardzo dobra książka (na jedną lub dwie podróże pociągiem:) dla menedżerów, którzy chcą stworzyć efektywny i zmotywowany do pracy zespół.

Na dzisiaj to tyle. Pora przeczytać kolejną ksią..podręcznik!:) Kindle i półka są pełne tylko czasu brakuje:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s