Ewaluacja szkoleń – pierwszy krok

Jedną z najważniejszych rzeczy, która należy zaplanować jeszcze przed stworzeniem szkolenia, a nawet programu szkoleniowego jest…ocena jego efektywności.

Może się to wydawać dziwne. W końcu jesteśmy przyzwyczajeni, że z jakimikolwiek poprawkami czekamy, aż nasze materiały staną się nieaktualne lub znajdziemy jakiś rażący błąd (ewentualnie zaleje nas fala krytyki naszych odbiorców:). Do tej pory było to spowodowane wysokim kosztem i czasem niezbędnym do wprowadzenia zmian. Teraz jednak, z pomocą najnowszych narzędzi, a także wzrostem listy specjalistów na rynku, udaje się skutecznie ograniczyć obie rzeczy.

W jaki sposób zatem zabrać się za ewaluację naszego szkolenia?

Dzisiaj chciałbym Wam pokazać podejście do tego tematu prezentowane przez ród Kirkaptricków. Najstarszy żyjący reprezentant – Donald, stworzył czterostopniowy (czasami rozszerzany o dodatkowy poziom) model pozwalający określić wartość szkolenia biorąc pod uwagę zarówno opinię uczestników, transfer wiedzy, jak i finalne korzyści finansowe wynikające z wdrożenia (bo dla niewtajemniczonych po to szkoleni są ludzie w firmach:)

Oto cztery etapy modelu Kirkpatricka:
1) Wrażenia odbiorcy szkolenia – jaką ma opinię o szkoleniu i jak przekłada się ono na osobiste cele
2) Wzrost wiedzy – jakie nowe informacje zostały przekazane uczestnikowi podczas szkolenia
3) Zmiana zachowania – w jaki sposób nowo zdobyta wiedza wpłynęła na codzienna pracęaktywność uczestnika
4) Wyniki biznesowe – jakie fizyczne wartości wyniosła firma ze skierowania pracownika na szkolenie (show me the moneeeey!!!:)

W tym poście skupie się na pierwszym punkcie (więcej nie wcisnę w Waszego 10 min uwagi:)

W wielu firmach istnieją już teraz ankiety poszkoleniowe, które mają za zadanie zbadać opinie użytkowników na temat szkolenia, który ukończyli. Posiadają one jednak często jedną dosyć istotną wadę – tak na prawdę koncentrują się na na odbiorcy, ale na dostawcy. Zamiast stwierdzeń typu: "zrozumiałem cel szkolenia", w ankiecie znajdziemy sformułowanie "cel szkolenia był jasno sformułowany", zamiast "bez problemu poruszałem się po szkoleniu" znajdziemy "materiały były dobrze zorganizowane, zamiast "jestem w stanie natychmiast wdrożyć przekazaną w szkoleniu wiedzę", "szkolenie jest zgodne z moimi potrzebami"  itd.

Niby to samo, ale pytamy o różne rzeczy. W przeważającej liczbie przypadków zbieramy informacje o trenerach, metodach szkoleniowych, wyposażeniu sali szkoleniowej itp. Zamiast tego powinniśmy się dowiedzieć jakie doświadczenie uczestnicy wynieśli ze szkolenia w odniesieniu do swoich potrzeb.

Jeżeli planujecie zaprojektować ankietę poszkoleniową (lub nadszedł czas na zmianę:) to zachęcam Was do zerknięcia do źródła. W zeszłym tygodniu trafiłem na blogu Kirkpatrick Partners (ojciec i syn:) na swiętną publikację dotyczącą pierwszego etapu ewaluacji. Znajdziecie na nim więcej przykładów pytań, które pozwolą Wam skoncentrować się na najważniejszych punktach.

Link: www.kirkpatrickpartners.com

Dodaj komentarz