Kompetencje e-learningowe – przebadaj się!

Przeglądając społeczności takie jak Goldenline łatwo natrafimy na osoby zajmujące się e-learningiem. Tytułują się różnie – inspektor, specjalista, koordynator, menedżer ds. e-learningu (jest nawet jeden ninja:)  Pod spodem w opisie najczęściej znajdziemy ogólne informacje czym dana osoba się zajmuję zawodowo i z jakich technologiinarzędzi korzysta…a także trochę informacji o tym jakie ma hobby i dlaczego akurat sporty ekstremalne:)

Kim jest Specjalista d.s . e-learningu?

E-learning to nie tylko platformy, szkolenia i gry edukacyjne. To przede wszystkim projekty, współpraca i zarządzanie ludźmi, znajomość procesów poznawczych, analiza osób i technologii, wybór najlepszych rozwiązań, szkolenia i wsparcie użytkowników. Według mnie w dzisiejszych czasach człowiek nazywający się specjalistą powinien być człowiekiem renesansu i interesować się wszystkim po trochu (a najlepiej więcej:)

Aby wdrożyć jakiś programprojekt e-learningowy nie wystarczy kupić narzędzie, zainstalować je i zacząć pracować . Należy zacząć o poważnej analizy zagadnienia – zbadać potrzeby klienta, określić charakterystykę grupy docelowej, wykryć interesariuszy i ewentualne ryzyka. Z drugiej strony należy mieć wiedzę zarówno biznesową (co, kto, komu i za ile:) jak i techniczną (co jest wykonalne przy danej architekturze/założeniach, jakie są wymagania, jakie rozwiązanie można zaproponować)…jak i e-learningową (trzeba czytać ten blog i fora i wiedzieć co się dzieje na rynku, jakie są trendy, nowości itp.;)

Nie doszliśmy jeszcze do etapu faktycznego tworzenia czegokolwiek a wymieniłem już całkiem sporą grupę kompetencji wymaganych od specjalisty. Gdy do tego dojdzie implementacja konkretnych rozwiązań lub tworzenie materiałów, do listy dojdzie nam przynajmniej dwa razy tyle.  Oczywiście często  pracujemy w zespole, w którym osoby nawzajem uzupełniają swoje kompetencje, jednak uważam, że osoba oferująca klientowi np. e-szkolenie, powinna wiedzieć jak ono działa i jak się je tworzy (nie tylko technicznie, ale także w zgodzie z najnowszymi badaniami dotyczącymi działania naszego mózgu i procesu poznania).
Piszę to, aby Wam uświadomić, że e-learning jest bardzo rozległą dziedziną i specjalizacja w jej kierunku wymaga wykształcenia szeregu kompetencji. Jakich? No więc…nie będę was katował moim informatycznym Polskim:)

Clive Shepherd i Barry Simpson zainicjowali projekt SkillsJourney, którego celem jest pomoc wykryciu e-learningwych luk kompetencyjnych u osób odpowiedzialnych za zdalne nauczanie na jakimkolwiek jego poziomie i etapie. Pierwszym rezultatem projektu jest lista kompetencji podzielonych na różne kategorie. Każda kompetencja ma trzy poziomy – podstawowy, rozszerzony i zaawansowany. Każdy z nich jest opisany, tak aby można było ocenić ją u siebie lub kogoś  innego.
Bardzo ciekawe zestawienie – polecam się „przebadać”:)

Poniżej znajdziecie link do strony opisującej projekt, także a także listę kompetencji w postaci macierzy do ściągnięcia.

Link: SkillsJourney

PS.

Z ostatniej chwili:) Poecam także ponizszy, szybki artykuł na temat zawodu E-learning Architect’a

Link: Architects-for-learning

Jedna myśl na temat “Kompetencje e-learningowe – przebadaj się!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s