Przed wojną Polscy matematycy tacy jak Stefan Banach byli światową czołówką – tworzyli teorie i twierdzenia, bez których Apple, nie mógłby dzisiaj produkować swoich gadżetów, łamali szyfry i wymyślali zagadki, które do dzisiaj pozostają nierozwiązane (o ile dobrze pamiętam stosunkowo niedawno ktoś rozwiązał jedną z zagadek Banacha i dostał od jego syna obiecaną gęś:). Niestety na skutek paru wydarzeń historycznych i ogólnego niedofinansowania Polskiej edukacji, nie jesteśmy już matematyczną potęgą. Trzeba coś z tym zrobić!:)
Nie stać nas tak jak Amerykanów na IPady, nowoczesne laboratoria i noblistów na uczelniach, ale uważam, że mamy nową falę świetnych młodych nauczycieli, którzy naczytali się na studiach dużo o nowoczesnym nauczaniu i chcą ta wiedzę sprawdzić w praktyce:) Pojawiają się także nowe przedsięwzięcia współfinansowane przez UE, które mają na celu unowocześnienie naszego systemu nauczania.
Zostałem poproszony o przedstawienie Wam jednego z takich projektów – „Matematyka? Spróbuj e-learningowo! Innowacyjne formy edukacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych”
Jest to bezpłatny kurs przygotowujący do matury z matematyki chętnych z województwa małopolskiego, podkarpackiego oraz śląskiego. Specjalnie do tego celu zaprojektowano platformę e-learningową, gdzie „uczeń” może obserwować swój postęp szkoleniowy (przygotowano 40 modułów dydaktycznych – 1 tygodniowo), sprawdzać wyniki zrobionych zadań lub kontaktować się z opiekunem, nauczycielem prowadzącym lub innym uczestnikiem.
Same zajęcia składają się z kilku elementów – multimedialnych wykładów, zadań, symulacji, gier, różnego rodzaju testów i forum. Mamy więc tutaj do czynienia z typowym blended learningiem. Cały czas uczestnik jest pod opieką dydaktyka dzięki czemu, jeżeli czegoś nie rozumie, albo ma pytanie, szybko dostaje odpowiedź.
Nie miałem okazji pobawić się tym systemem, więc niestety nie mogę się wypowiadać o jego jakości. Na filmie zamieszczonym na stronie widać, że jeszcze parę rzeczy wymaga poprawy jeżeli chodzi o oprawę audio-wizualną. Jest to już trzecia edycja tego projektu więc może ktoś z Was miał okazję zobaczyć go w akcji (niektórzy mają dzieci:) bądź słyszał jakieś opinie na jego temat.
Zachęcam Was do zapoznania się z tym rozwiązaniem, gdyż na pierwszy rzut oka wydaje się ono bardzo ciekawe. Jak przypomnę sobie czasy gdy ja przygotowywałem się do matury (czyli stosunkowo niedawno;) to widzę samotną osobę przy biurku otoczoną stertą zadań, papierów i szklanek:)
Tutaj nie tylko nie jesteśmy sami, ale możemy liczyć na darmową profesjonalną i co ważne spersonalizowaną pomoc, mamy możliwość sprawdzenia się rozwiązując zadania (a dzisiaj czytałem bardzo ciekawy artykuł o mocy dydaktycznej testów), a nauka łączy się z zabawą, dzięki czemu nie padniemy z nudów.
Rekrutacja do III tury kursów trwa do 25 lutego 2011 r. W bezpłatnych kursach weźmie udział 200 uczniów z trzech województw.
link: http://www.hermin.edu.pl/
Przykład lekcji