Gartner to jedna z największych firm badawczych i doradczych w zakresie technologii informacyjnych, której dochód w 2009 wyniósł ponad 1 mld $. Jego klientami są korporacje, agencje rządowe, liderzy na rynkach high-tech i telekomunikacyjnym. Pewnie w przeszłości spotkaliście się już z tworzonymi przez nich zestawieniami o nazwie Magic Quadrant. Jest to narzędzie badawcze mające na celu dokładną analizę określonej branży, aktualizowane średnio co 1-2 lata. Firmy prezentowane są na mapie w postaci kwadratu podzielonego na cztery obszary: liderzy, pretendenci, wizjonerzy i gracze niszowi. To w którym miejscu znajdzie się dana firma zależy nie tylko od jej bieżącej działalności, dochodów i aktualnie oferowanych rozwiązań, ale także od umiejętności przewidywania zachowania rynku i potrzeb klientów oraz szybkiego reagowania na pojawiające się trendy. Kwadrat Gartnera pozwala szybko ocenić różne rozwiązania oferowane przez czołowych producentów. Ma jednak dużą wadę..nie jest darmowy.
Tak się składa jednak składa, że w ramach projektu w mojej firmie wdrożenia globalnego systemu zarządzania nauczaniem, otrzymałem wczoraj kopię raportu z magicznym kwadratem dotyczącym korporacyjnych systemów nauczania (CLS – Corporate Learning System). Z oczywistych powodów nie mogę go tutaj umieścić, ale podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami.
To co zauważyli badacze Gartnera to panujące trendy na rynku dostawców tych rozwiązań. Klientów biznesowych nie zadowalają już podstawowe funkcjonalności systemów nauczania. Oczekują od platformy wsparcia społecznościowego nauczania, dostarczania raportów i analiz, monitorowania wskaźników zdefiniowanych w firmie i integracji ze wszystkimi możliwymi systemami:) Minęły czasy gdy CLS miał za zadanie jedynie udostępnienie szkoleń e-learningowych, teraz staje się narzędziem zwiększającym efektywność i optymalizującym biznes. Zredukowanie czasu potrzebnego do zdobycia wyznaczonej kompetencji u pracowników jest w tej chwili jedną z najważniejszych przyczyn nowych inwestycji. Drugą jest wsparcie kolaboracyjnego stylu nauczania (39% badanych firm zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat wdrożyć u siebie Wiki, blogi, sieci społecznościowe i inne narzędzia społecznościowe). Poniżej kwadrat w całej okazałości. Myślę, że czołówkę odgadlibyście sami bez problemu – Saba, Learn.com, Plateau Systems, SumTotal i GeoLearning (CornerStone nie znam:) to firmy, który sukcesywnie się rozrastają skupując i implementując w swoim produkcie rozwiązania mniejszych graczy. Czy któryś z wizjonerów dołączy do tej 6? Trzeba poczekać na kolejna analizę:)
Jak macie jakieś pytania piszcie!
link: Gartner Magic Quadrant for Corporate Learning Systems
