Szkolenia czyli droga do zapomnienia

Za radą Jane Hart przeczytałem dzisiaj dwa krótkie wpisy na blogach dotyczące roli dzisiejszych Instructional Designerów i naszej pamięci. Ich autorzy trafnie stwierdzają, że praca projektanta szkoleń powinna ulec zmianie. Przez wiele lat starano się przekazywać "wiedzę". Jest to jednak proces długotrwały i wymaga przede wszystkim utrwalenia zdobytych informacji za pomocą ćwiczeń i symulacji. Dlatego właśnie Instructional Designer powinien stać się Interactivity Designerem. Nauka w dzisiejszych czasach polega na wyćwiczeniu u odbiorcy pewnych zachowań a nie umieszczenia w jego głowie jak największej wiedzy..ta przyjdzie z czasem wraz ze wzrostem doświadczenia.
Autor drugiego wpisu przypomina nam o krzywej zapomnienia Ebbinghausa. Pokazuje ona jak szybko nasz mózg "pozbywa się" nowych informacji:) Po 20 min od zakończonego kursu jesteśmy w stanie przypomnieć sobie nie więcej niż 60% przekazanej nam wiedzu. Nie oznacza to, że wystarczy pójść na pół wykładu, aby osiągnąć ten sam rezultat co po całym;), jest w tym jednak nutka prawdy. Im krótszy materiał (lub podzielony na więcej części) tym więcej zostanie zapamiętane. Donald Clark przypomina inne sposoby zapobiegania retencji:

1)Regularne poprawki – z określoną częstotliwością dziennątygodniowąmiesięczną – z ciekawostek mogę dodać, że najlepiej powtarzać w miejscach cichych i spokojnych, przed snem lub…w toalecie:)To chyba coś dla fanów m-learningu:)
2)Tworzenie notatek – to chyba każdy nas sprawdził na sobie – pisanie notatek własnymi słowami znacznie zwiększa ilość zapamiętanych informacji i ułatwia ich przyswajanie.
3)Blogowanie – j.w – pisząc dla Was myślę też o mojej pamięci;)
4)Powtórki materiału – np. w postaci podsumowania na końcu ksiązkiszkolenia lub testów przed/po zajęciach.
5)Opóźnione egzaminy – sprawdzenie zapamiętanych informacji za pomocą testu zaraz po szkoleniu, a następnie w regularnych odstępach w przyszłości. To zapobiegnie poleganiu wyłącznie na pamięci krótkotrwałej i da czas na wykorzystanie wiedzy w praktyce.
6) Nagrywanie wykładów i prezentacji
7) Wykorzystywanie gier – pozwalają na nieskończoną ilość prób i poznanie smaku porażki bez ryzyka położenia całej firmy:) Wymagają od użytkownika zdobycia pewnych umiejętności zanim będą mogli przejść dalej.
8) Unikanie długich przerw na nauce – wakacje są złe:)

Większość z powyższych punktów jest oczywistych…więc dlaczego nie są stosowane?:)

Więcej informacji znajdziecie na blogu Jane

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s