Jak wdrożyć użytkowników?

Dzisiaj wróciłem z 3-dniowych zawodów sportowych zorganizowanych przez moją firmę. Poza aktywnym wypoczynkiem (dziennym i nocnym:) miałem też możliwość przyjrzenia się dokładniej ludziom, których szkolimy. Na dniach wdrażamy nowy LMS, który poza udostępnianiem szkoleń e-learningowych umożliwia użytkownikom samodzielne pokierowanie ścieżką swojego rozwoju. Do tej pory pracownicy byli skierowywani na szkolenia przez swojego menedżera lub pracownika działu szkoleń. Teraz większa odpowiedzialność będzie po ich stronie. Byłem ciekawy jak ten pomysł jest przyjmowany w strukturach.
Część osób odczuwa naturalną obawę przed nowym. Aby im pomóc i zachęcić do korzystania z naszego systemu można zrobić parę rzeczy:

1) należy zaplanować dokładnie akcję informacyjną – może dziewczyna lubi być czasem zaskoczona przez swojego chłopaka, ale raczej nie dotyczy to wdrożenia e-learningu:) Poza banerami na stronach firmowych, które uświadomią o istnienie nowego systemu warto także skontaktować się (organizując spotkania lub w ostateczności mailowo) z przełożonymi osób, które będą użytkownikami LMS i zaprezentować im jakie korzyści będą z niego mieli (oni i ich podwładni).

2) należy zorganizować szkolenia – najlepsze są warsztaty, jednak przy dużej liczbie uczestników często nie będziemy mogli skorzystać z tej formy. Bardzo dobrze sprawdzą się screencasty. Należy jednak pamiętać, żeby nie były zbyt długie i warto aby zamiast usypiającej muzyki w tle miały nagrany głos lektora, który poprowadzi przez szkolenie.

3) należy udzielać wsparcia użytkownikom – osoby odpowiedzialne za obsługę systemu powinny wspierać i w jak najszybszym czasie reagować na wszystkie zgłoszenia i pytania. Jeżeli nas na to stać można do tego procesu włączyć firmową infolinię, która będzie działać 24/7. Najgorszą rzeczą jest unikanie kontaktu z użytkownikami.

4) należy zadawać pytania i słuchać opinii – nasi użytkownicy są naszymi najlepszymi testerami i doradcami. Warto pytać ich o opinię i wysłuchiwać ich odpowiedzi z dwóch powodów: pozwoli nam to natychmiast zareagować na jakiś błąd i rozwijać system we wspólnie obranym kierunku co na pewno spowoduje wzrost liczby zadowolonych użytkowników, którzy czują się współodpowiedzialni za rozwój LMS.

5) skoro już wspomniałem o motywacji to warto ją budować także w inny sposób – poza wspomnianym już wsparciem ze strony przełożonego, trzeba pomyśleć jak jeszcze inaczej zmotywować ludzi do korzystania z naszego systemu. Mogą nam w tym pomóc konkursy z symbolicznymi nagrodami i spotkania informacyjne lub umieszczanie na platformie rzeczy, których nigdzie indziej nie znajdą np. okolicznościowy wywiad z prezesem, które zachęcą do częstszych odwiedzin.

6) ostatnią rzeczą, która mi teraz przychodzi do głowy jest dbanie o wizerunek naszej platformy – należy się starać utrzymywać maksymalny poziom jakości umieszczanych materiałów oraz obsługi, dzięki temu będziemy prezentować się profesjonalnie co zwiększy siłę naszego przekazu, że Warto się uczyć!!:)

Poniżej nasz cel:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s