Tworzenie szkoleń e-learningowych mimo pojawiania się ciągle nowych, pomocnych narzędzi nie jest ani proste ani szybkie. Wynika to z tego, że proces tworzenia takich materiałów nie jest czysto techniczny lecz wymaga od twórcy (a najczęściej zespołu) znajomości m.in metod nauczania i zasad przyswajania wiedzy przez człowieka, a także fantazji, pomysłowości i bujnej wyobraźni:) Nawet najlepszy scenariusz szkolenia można zmarnować przez zły sposób prezentacji wiedzy. Czy pamiętacie te szkolenia, które od prezentacji w Powerpoincie (i to słabej) różniły się tylko zakładką z przyciskami nawigacyjnymi? Były fascynujące i motywujące do nauki? Czy wykorzystywały różne sposoby przekazania wiedzy? Mam nadzieję, że wiecie o czym mówię. Stworzenie dobrego szkolenia wymaga czasu. Ile? Jeszcze niedawno odpowiedziałbym, że dużo ale dzisiaj trafiłem na ciekawy artykuł i postanowiłem Wam zaprezentować trochę dokładniejsze dane:)
Dwóch znanych konsultantów e-learningowych Robyn A. Defelice i Karl M. Kapp przeprowadziło ankietę wśród osób związanych lub zawodowo tworzących e-learning (przepraszam za to nieprofesjonalne sformułowanie:). Tematem ankiety był czas jaki trzeba poświęcić w celu stworzenia jednej godziny materiałów w formie elektronicznej. Wyniki są zaskakujące nawet dla mnie bo nigdy nie liczyłem ile czasu mi to zajmuje i nie spodziewałem się, że aż tak dużo:) Przejdźmy do liczb:)
Ankieta pokazuje, że stworzenie 1 godzin szkolenia w narzędziach takich jak Captivate lub Lectora ze średnią ilością elementów interaktywnych może wynieść 240h a symulacja do nauki umiejętności miękkich kosztować nawet 720 godzin za godzinę:) Dane te mogą się wydawać niewyobrażalne ale należy pamiętać, że są to roboczogodziny więc czas ten należy podzielić przez liczbę członków zespołu. Co ciekawe w 2003 roku wielkości te były niższe. Jak myślicie skąd bierze się ta różnica? Dla porównania, godzina tradycyjnego szkolenia czasami wymaga nawet 185 godzin przygotowań.
Dane te znajdują swoje potwierdzenie m.in w materiałach zaprezentowanych na blogu przez Bryana Chapmana – członka Brandon Hall Research.
Teraz, gdy będziecie na rozmowie z klientem podawać kosmiczną cenę za Wasze usługi macie mocne wsparcie w liczbach, które jak wiadomo nie kłamią:)
link do wyników ankiety: Time to Develop One Hour of Training


Ilustracja: http://www.astd.org