Wreszcie mogę podzielić się z Wami moją opinią dotyczącą książki „Efficiency in Learning: Evidence-Based Guidelines to Manage Cognitive Load” oraz samej kogniwistyki.
Jakiś czas temu na portalu Goldenline trafiłem na profil Marka Goliasza, gdzie znalazłem informację, że studiuje on Kogniwistykę. Z początku pomyślałem, że jest to jeden z tych kierunków, na których tak na prawdę niczego się nie uczysz tylko filozofujesz (Sorry Marku, byłem w błędzie:) Po przeczytaniu tej książki zmieniłem jednak całkowicie zdanie o tej dziedzinie nauki i dostrzegłem niesamowity potencjał, jaki ma ona w nauczaniu tradycyjnym i e-learningu. Dzięki niej nasze materiały edukacyjne będą efektywniejsze a jednocześnie prostsze i bardziej przejrzyste. Zacznijmy jednak od definicji:
Kognitywistyka – dziedzina nauki zajmującą się zjawiskami dotyczącymi działania umysłu, w szczególności ich modelowaniem. Główne obszary badawcze w obrębie tej dziedziny to reprezentacja wiedzy, język, uczenie się, myślenie, percepcja, świadomość, podejmowanie decyzji oraz inteligencja (inteligencja kognitywna). (Wikipedia)
Mówiąc prościej, kogniwistyka bada funkcjonowanie mózgu i sposoby jak można maksymalnie wykorzystać jego zasoby (Mam nadzieję, że nic nie pomieszałem:)
Sztuczka polega na tym, aby zminimalizować zbędne obciążenie pamięci przy jednoczesnym wzroście ilości zapamiętanych danych:) Nie będę was więcej zanudzał teorią i opowiem wam jak możecie „ulepszyć” wasze szkolenia. Poniżej jest krótka prezentacja, która stworzyłem na szybko, aby pokazać Wam jak wykorzystać kogniwistykę w e-learningu.
http://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=kogniwistyka-090408155324-phpapp01&stripped_title=kogniwistyka-w-elearningu
Jeżeli masz ochotę na więcej to polecam lekturę „Efficiency in Learning: Evidence-Based Guidelines to Manage Cognitive Load” oraz blog Marka (na liście zaprzyjaźnionych blogów). Samą książkę czyta się świetnie. Przechodząc przez kolejne rozdziały widzimy jak autor wciela prezentowane wyniki badań w życie i "testuje" je na czytelniku. Wszystkie zaprezentowane techniki mają swoje podstawy w postaci przeprowadzonych badań i ich wyników co wydatnie wpływa na ich wiarygodność i pokazuje ich skuteczność. Język jest bardzo prosty i razem z odpowiednią porcją ilustracji utrzymuje obciążenie naszej pamięci krótkotrwałej na odpowiednim poziomie:) Dzięki tej lekturze zrozumiałem, że czasami mniej znaczy lepiej i zupełnie inaczej zacząłem patrzec na szkolenia e-learningowe. Jeżeli chcesz znacząco zwiększyć swoją wiedzę na temat tworzenia efektywnych materiałów szkoleniowych to jest to pozycja obowiązkowa (z serii MHO – Must Have One:).
Podsumowując – Polecam!
Dzięi Bartku!
Szczególnie zachęcam do przeczytania dwóch artykułów:
* o cognitive load
http://brain.blox.pl/2008/06/Jak-skutecznie-przekazywac-informacje.html
* o wizualizacji danych
http://brain.blox.pl/2008/03/Jak-robic-dobre-prezentacje.html
PolubieniePolubienie
Mam nadzieję, że nic nie poplątałem:)
PolubieniePolubienie