ADL (Advanced Distributed Learning) wypuścił nową wersję najpopularniejszego standard e-learningowego SCORM. Wersja czwarta zawiera około 30 poprawek i ulepszeń zgłoszonych przez użytkowników, które powinny poprawić kompatybilność i użyteczność tego standardu. Oprócz tego wprowadzono kilka nowości.
Oto najważniejsze zmiany:
1) Rollup of weighted completion data
SCORM 2004 zawierał element odpowiedzialny za mierzenie postępów użytkownika w pojedynczym SCO (sharable content object – dla uproszczenia przyjmijmy, ze jest to moduł w naszym szkoleniu). Teraz będą one powiązane z różnymi elementami w szkoleniu a ich wagi będą mogły sie różnić dzięki czemu będzie można ustalić procentowy wpływ ukończenia jednego modułu lub ćwiczenia na całość szkolenia. Zebrane dane następnie będzie można zaprezentować w platformie.
2) Jump navigation request
Nowy sposób nawigacji daje twórcom contentu większą swobodę w tworzeniu "ścieżek nauczania" w szkoleniu. Do tej pory większość decyzji dotyczących nawigacji należała do użytkownika, który decydował o kolejności prezentowanych mu materiałów (nie licząc testów, które w zależności od zaliczenianiezaliczenia mogły go przenieść w określone miejsce) lub sprowadzała się jedynie do klikania strzałek „do przodu”, „do tyłu”. Teraz autorzy będą mieli więcej do powiedzenia:)
3) Shared data between SCOs
Nowa edycja pozwala współdzielić dane pomiędzy różnymi SCO. Tworząc kurs będzie teraz możliwość przechowywania danych pomiędzy modułami, dzięki czemu będzie możliwe przechowywanie stanu. Załóżmy, że w pierwszym module zaliczyliśmy jakiś test. Wiadomość ta teraz będzie dostępna w całym szkoleniu i dzięki temu np. będziemy mogli ominąć część materiałów w kolejnych modułach.
Jak twierdza autorzy standardu, implementacja nowej wersji powinna być bezbolesna. Najwięcej pracy będą mieli dostawcy LMS’ow, szczególnie gdy jakość implementacji poprzedniej trzeciej edycji nie była najwyższa(nie mówiąc o tych, którzy jej nie wprowadzili:)
Co wy na to?